موسسه حقوقی وکیل مدافع

Mohsen Alinzhadi محسن علی نژادی - نویسنده و پژوهشگر - داور مجلات و کنفرانس ها

موسسه حقوقی وکیل مدافع

Mohsen Alinzhadi محسن علی نژادی - نویسنده و پژوهشگر - داور مجلات و کنفرانس ها

موسسه حقوقی وکیل مدافع

وبلاگ شخصی محسن علی نژادی
به هرکس که می نگرم در شکایت است، درحیرتم که لذت دنیا به کام کیست؟!

گاهی سارقان تلفن همراه بعد از سرقت آن، از تصاویر و فیلم‌های موجود در آن سوء استفاده می‌کنند. و گاهی در دوستی های میان دختران و پسران صادق است و یا اینکه نامزد یک دختر بعد از جدایی عکس های شخصی او را در دوران نامزدی پخش و یا برای اخاذی دختر را تهدید میکند. قانون‌گذار مقرر میدارد اگر فردی از اطلاعات خصوصی افراد سوء استفاده کند و آن را از طریق خدمات رایانه‌ای منتشر کند، طبق قانون جرایم رایانه‌ای به مجازات خواهد رسید. طبق ماده 16 این قانون: « هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال، یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»  همچنین در ماده 17 این قانون آمده است: « هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» بنابراین اگر فردی دچار چنین مشکلی شد باید به دادسرا مراجعه و از فرد مورد نظر شکایت کند.


موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۱
محسن علی نژادی نویسنده و پژوهشگر- داور مجلات و کنفرانس ها

نظرات  (۱)

یک سوال اینجا باقی می مونه. شرطی که قانون گذاشته اینه که انتشار صوت یا تصویر باعث ضرر یا هتک حیثیت بشه ( که بحث تغریفشون برای من غیر حقوق دان نامشخصه). سوال اینجاست که اگه ضرر یا هتک حیثیتی صورت نگیره آیا این کار قانونیه؟ در واقع اگه من تصویر یا فیلمی از فرد دیگه ای رو انتشار بدم و اون تصویر صرفا یک غکس یا فیلم عادی از اون فرد در خیابون باشه، آیا این کار جرم نیست؟

+ لطفا سایز بزرگتری برای فونت مطالبتون استفاده کنید. خوندن متن با فونت ریز کار ساده ای نیست و نیاز به زوم کردن داره! 
پاسخ:
با سلام این کارتون بستگی داره اون تصاویر حریم خصوصی هست یا نه و طرف ازتون شاکی خواهند بود یا نه در صورت شاکی بودن پیگرد قانونی دارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی